15 Haziran 2012 Cuma

HAFİF HAVA SEYİR TAKTİKLERİ VE "DRIFTER"

   

Uzun yolda ve açıkdenizde hafif hava, sert hava kadar zorlu koşuldur.
Yelkenlerin doğrultucu etkisinden mahrum kalan tekne ağır soluganlarla
şiddetli yalpaya düşer.
Rüzgârsız havalardan dolayı muhtemelen ısı ve yol kat edememenin verdiği
bunaltıcı etki, oldukça rahatsız edicidir.

Uzunyol planlaması yapan denizciler, sadece motorlarına güvenip, kendilerine
göre hafif hava stratejileri oluşturmazlarsa, karşılaşacakları olumsuz durumlar
aşağıdaki gibi sıralanabilir:

   
Günlerce yapılacak  motor seyri motorumuzu yıpratır.
   
Zaman zaman harcanacak mazot, çoğu zaman küçük bir teknenin taşıyamayacağı
veya seyir emniyetini ve selametini etkileyecek kadar çoktur.
   
Günlerce sürecek motor sarsıntısı ve gürültüsünden dolayı seyir konforu
minimum düzeydedir.
   
Teknenin üzerinde doğrultucu bir etki olmadığı için soluganlar üzerinde
tekne salınımları rahatsız edici boyuttadır.


Hafif havalar için kullanılan yelkenler, hafif olan naylon kumaştan imal
edilmektedir.


En yaygın kullanılan  hafif hava yelkenleri şunlardır:

   
1-(Spinnaker)Simetrik balon :

Genel kullanım açıları, pupa ve geniş apaz
arasıdır. Çok iyi trim edildiğinde, kemere doğrultusundan gelen rüzgârlarda
bile kullanılabilir. Mutlaka gönder ve diğer gerekli donanımları ile
kullanılır.
Tüm hafif hava yelkenleri içerisinde kullanımı hem en zor olan,
hem de seyir yelpazesi endüşük, kullanılabileceği rüzgâr yönleri en az
olanıdır
    

2-(Gennaker)Asimetrik balon :
Daha çok cenova ve simetrik balon arasında formu olan bir yelkendir.
Tor miktarı simetrik balona göre daha düşüktür. Cenova gibi kullanılır.
Terslemediği sürece gönder kullanmaya gerek yoktur.
Simetrik balondaki diğer donanımlara da gerek göstermez.
Bu nedenle kullanımı simetrik balona göre daha kolaydır.
Göreceli olarak alanı da, daha azdır. Bu pupada biraz güç kaybı demektir.
Simetrik balona göre avantajı, iyi trim edildiğinde rüzgârüstü seyirlerinde
de kullanılabilmesidir.

Yani simetrik balona göre daha geniş bir kullanım yelpazesi olmasıdır.


3. Drifter:

Yukarıdaki 2 yelkene göre en az torlu olanıdır.
Daha çok, büyük bir Genoa yı andırır.
Orsa yakası bağımsız basılır.
Orsa yakasına fitil monte edilerek sarma sistemleri üzerinde,
araba monte edildiğinde baş istralya üzerinde tespit edilerek kullanılabilir

Bu şekilde tekne merkez hattına çekilen orsa yakası daha dar açılarla
rüzgar üzerine seyre olanak tanır.

Drifter yelkeninin alanı diğer hafif hava yelkenlerine göre daha azdır.
Bununla birlikte daha geniş rüzgar yelpazesinde seyre olanak tanır..

Daha az alanı ve düşük tor miktarı nedeniyle, çok hafif havalarda yapılacak
pupa seyirlerinde simetrik veya asimetrik balon kadar etkili bir yelken
olmadığı açıktır. Ancak, gene de teknemize tatmin edici bir hız
kazandıracaktır.

Drifter, aynı zamanda son derece kolay kullanılan, istenilirse sarma
sistemleri ile de kullanılabilen bir yelkendir.
Orsa yakası bağımsız basılan simetrik ve asimetrik balonlar, açıkdenizde
ağır soluganlarla sürekli yalpaya düşen bir teknede zaman zaman baş istralya
ile temas edecek,bu da yelkenin yıpranmasına yol açacaktır(Chafing).

Aynı zamanda bir simetrik veya asimetrik balonu gece aniden bastıran bir
borada mayna etmek özellikle az personelli teknelerde çok kolay bir iş
değildir. Tüm bu nedenlerden, aynı zamanda daha çok rüzgâr açısında
kullanılabilme imkânı olduğu için, uzun yol denizcileri için
drifter bence daha doğru bir tercihtir.

civadra ile donatılmış teknelerde, neredeyse simetrik balon alanına yakın
bir drifter tasarlamak mümkündür.

Bu da pupa seyrinde drifterin az alan ve az tor şeklindeki dezavantajını
minimize etmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder