22 Temmuz 2012 Pazar

DİREK VE ARMA BAKIMI


  


Günümüz standart gezi ve yarış teknelerinde direk genelde aluminyum alaşımlardan imal edilmektedir.
Tuzlu sudan zengin yelken pratiğinde, farklı elektriksel potansiyeli olan metallerle temas halinde,
korozyona uğramaması için anodize edilir.

Amatörce yapılan tamirlerde, direğin aluminyum harici-özellikle de bakır ve bakır içeren-alaşımlar ile
tamirinde ciddi korozyon ortaya çıkabilir.

Özellikle aluminyum söz konusu olduğunda farklı metallerin temas ettiği noktaların izole edilmesi sorunu
azaltır. Bu iş için teflon yapıştırıcılar ve jeller kullanılır.  (Tef-Gel)

Çelik tellerden oluşan ve büyük güçlere maruz kalan arma ise belli aralıklarla gözden geçirilmeli ve yıpranma
varsa erken tamir ve tedavi ile arma ve direk kayıpların yol açacak kazaların önüne geçilmelidir.

Armada en çabuk yıpranan tel,
özellikle de roller sistemler sözkonusuysa, baş ıstralyadır.

Tam olarak çalışmayan fırdöndüler, uygun gerginlikte olmayan genova mandarları ve yanlış yerleştirilmiş
yönlendiriciler önemli sebeblerdir.

Genova mandarının ıstralyaya sarılması önemli bir uyarıdır.
Elle çekerek açılmayan veya kapanmayan bir genova rollerını vince alarak çok zorlanmaları ıstralyanın zarar
görmesine ve hatta kopmasına sebep olur.

Çelik tellerdeki yıpranmaların büyük kısmı sıvama veya norsmen terminallere yakın yerlerde oluşur.
Bu bölgelerin senelik gözle takibi, yıpranmış ve çatlamış bağlantıların fark edilmesi açısından yararlıdır.
Ancak metal yorgunluğunu çıplak gözle tespit etmek her zaman mümkün değildir. (Resim-206)
 


Açık liftinleri, içlerinden geçirilen tornavida ile sıkmamak gerekir.
Ya tornavida eğilir ya da liftinin kendisi

Uygun şekilde kullanılmış bir armanın ömrü kabaca on yıldır.
Bu süre dolduğunda mutlaka bir profesyonel ekip tarafından kontrol edilmesi tavsiye edilir.

Uygun yapılmış bir Norsmen’in kuvveti neredeyse sıvama terminallere eşittir.
Gerektiğinde çıkartılıp tekrar yapılması ve işi bilen amatörlerin de en az profesyoneller kadar dayanıklı bir
sonuç üretebildiği için birçok amatör tarafından tercih edilir.

Çekirdeğin düzgün yerleştirilmesi, hiçbir telin kesilmeden çok kuvvetli bir şekilde sıkılması gerekmektedir.
Gerektiğinde norsmeni açıp tekrar bakmaktan kaçınmayınız.

 




DİREGE ÇIKARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

01- En önemli unsur güvenliktir.
02- Sustalı kilit kemere bağlanarak çıkılmamalıdır. Mandarı kemere mutlaka izbarço ile bağlayın.
03- Direğe çıkmak için EN AZ UYGUN alet kesinlikle dağcı kemeridir.
   Uzun süre çalışıldığında ciddi bacak ağrısına yol açar.
04- Traka olarak da bilinen porsun oturağı kullanılmalıdır. 




05- Gerekli aletleri taşıyan bir kova kolaylık sağlar
06- Unutulan bir malzemeyi almak için tekrar aşağıya inmek istemiyorsanız, yukarı çıkarken yedek bir el incesini yukarı taşımak önemlidir..
07- Mutlaka eldiven giyin
08- Mutlaka uzun paçalı pantolon ve ayakkabı giyilmelidir
  
Direğe çıkarken dikkat edilecekler

09- Direğe monte vinç ile direğe çıkılmaz. Güverte vinçleri her zaman daha güvenilirdir.
    Ayrıca bu tip vinçler direk dibinde çalışma gerektirir ki yukarıdan bişey düşürülmesi halinde ciddi tehlike
    söz konusudur.
10- Mandarın uzunluğu yetiyorsa ve ırgatta fener düzeneği varsa, bir donanımla ırgat kullanılabilir
11- Direğe çıkan kişinin, tam altında, güvertede dolaşılmaz. Yukardan düşen bir alet  ciddi yaralanmalara yol
    açabilir.
12- Çok zorda kalmadıkça, dalgalı-sallantılı sularda direğe çıkmayınız.
13- Karadaki teknenin direğine çıkmayınız.
14- Direk tepesindeki kilitler için, mandarda vb, sustalı kilit (snap shakle) kullanılmaz. Keza sallantıdan
    dolayı direk tepesindeki kilitlerde ve civataların sabitlemek gerekebilir. Bu iş için orta mukavemette
    anaerobik civata sabitleyicileri kullanılabilir (Loctite 242)
14- Direğe tek başına çıkmak, bazı teknik alet (cumar vb) ve yöntemlerle mümkündür. Ancak zorda kalmadıkça
    denenmesi tavsiye edilmez. Bu gibi durumlarda denizciler birbirlerine yardım etmekten çekinmezler. Yardım
    isteyiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder