11 Temmuz 2012 Çarşamba

 SLOOP, CUTTER, KETCH VE YAWL DONANIM TİPLERİ



Donanımın nasıl sağlamlaştırılacağı ve nasıl iyi yapılmış yelkenler kullanılacağı kısmen de olsa donanımın
tipine bağlıdır.
Ve ayrıca, iyi ve kötü hava şartlarında nasıl kullanılacağı yine donanım tipine bağlıdır.
Bir ketch veya yawl tipi yelkenlilerin iki direği olduğundan, tek direkli sloop ve cutter tipi yelkenlilere
göre daha fazla seçeneğe sahiptir.



Yola (yawl) ve keç (ketch) tipi yelkenlilerin mizana yelkenleri aynı sebepten, velena yelkeni de kullanılır.
Aslında, mizanaların bir kullanma amacı ise, yelken sisteminin rüzgar etki merkezinin (CE) yerinin,
yelkenlinin orta yanında etkimesini sağlamaktır. Rüzgar şiddeti 6’ ya ulaştığında, yalnızca mizana ve flok
yelkeni ile 35 metre boyundaki bir ketch tipi yelkenli çok iyi  kullanılabilir. Çünkü bu iki yelkenin yeri,
yelkenlinin uçlarından itibaren eşit uzaklıkta bulunmaktadır. Bu da yelkene çok iyi bir denge kazandırmaktadır.




Aynı koşullarda, kotra (cutter) tipi yelkenli ise flok yelkenini indirecektir.
Çünkü bu tip yelkenlinin en uçtaki ön kısmı sürekli bir bowsprit in üstünde olacaktır. Daha yakın olan yer ise,
yelken kullanım alanını, yelken direğinin yakınında kısıtlayacaktır. Bu daha emniyetlidir.
Hiç kimse uzun ve büyük bir fırtınada dışarı çıkmak ve küçük bir flok yelkenini aşağıya indirmek istemez.
Ve hatta, stay sail durumunu korumak ve flok yelkenini indirmek, yelken sisteminin rüzgar etki merkezinin
(CE) kıça doğru hareket etmesine neden olur. Bu da reefing the main moves it forward.
Bu iki değişiklikte bir birini etkisiz hale getirir ve yelkenli iyi bir denge ile hareketine devam eder.



Şalupa (sloop) tipi yelkenliler için daha çok kombinasyon mümkün olmayacağını düşünmek yanlıştır.
Sloop tipi yelkenliler genelde dört donanımlı yelkenlilerin en hızlısıdır. Bu tip yelkenliler havanın güzel
olduğu durumlarda bile kesinlikle yol alabilirler. Yelkenlilerin arasında en ucuz olanıdır. Bakım ve tutumu
hem kolay hem de ucuzdur.



KISALTMALAR

Y.A ............................Yelken alanı
 
CE .............................Rüzgar etki merkezi

CLR ............................Su altı yanal alan etki merkezi

HA .............................Doğrultucu moment kolu (CE ve CLR arasındaki düşey mesafe)

a ..............................Yelkenin uzun olan dik kenar uzunluğu

b ..............................Yelkenin kısa olan dik kenar uzunluğu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder